Grădiana

Un jurnal al grădinii mele

Biluţe de seminţe (seed balls) şi Masanobu Fukuoka

După cum am ameninţat în alte posturi, vreau să scriu câteva rânduri despre Masanobu Fukuoka, cartea lui „The One-Straw Revolution” şi biluţele de seminţe.

În primul rând, cine e nenea ăsta cu nume ciudat? Păi se pare că ar fi bunicul permaculturii. Fiindcă tatăl ei e considerat Bill Mollison, şi nenea ăsta e mai bătrân ca el şi şi-a făcut treaba din vremuri mai vechi, mi se pare logic să fie denumit bunicul. După cum sună şi numele lui, Fukuoka este japonez; a scris câteva cărţi dintre care cea mai cunoscută este „The One Straw Revolution”. Mă îndoiesc că au fost scrise efectiv de el, mai degrabă unul din ucenicii lui a notat discuţii avute cu el şi apoi le-a publicat. Cartea este tradusă şi în română, dar am preferat să citesc varianta engleză ca să evit pierderea de înţelesuri prin dubla traducere. Dar până la urmă, prea multe nu am avut de pierdut – cartea începe binişor, dar nu o ţine aşa prea mult timp. Dacă aţi citit câţiva autori new-age mediocri (sau mai mulţi buni), cred că e uşor de înţeles ce vreau să spun. După câteva capitole în care povesteşte despre viaţa lui şi descoperirile practice, o dă pe spiritualitate, marca lui proprie.Desigur, pentru unii probabil că ceea ce spune el este incredibil de corect, elevat, spiritual sau spuneţi-i cum vreţi. Din punctul meu de vedere, mai cinic şi trecut prin mai multe experienţe de genul acesta, o cam ia pe arătură, pun intended🙂. Nu neg o posibilă îngemănare a agriculturii (sau mai frumos spus a muncii pământului) cu spiritualitatea, însă nu vreau să abordez asemenea subiecte de factură personală. Dar Masanobu Fukuoka le învârte şi răsvârte, o dată spune ceva, trei pagini mai încolo se contrazice. Aş fi vrut să pun citate clare cu aspectele astea, dar nu mai am chef să o răsfoiesc nici pe bani. Hm, poate pentru mulţi bani, hihi. Iar despre lucruri practice vorbeşte foarte puţin. Pentru mine a fost o muncă să termin de citit cărticica, noroc că nu e prea groasă. Am rămas cu ideea asta de carte tipic new-age, şi nici măcar o carte bună de genul ăsta, adică una care te şi convinge că ce zice e adevărul suprem.

Pe scurt, eu o consider o pierdere de vreme şi nu o recomand. Poate un rezumat scurt al aspectelor practice din ea ar fi mai util – şi acelea se referă mai mult la cultura orezului şi mandarinelor, puţin relevante nouă.

Cum de altfel e normal, conceptele şi ideile lui Fukuoka se aplică Japoniei, climei şi culturilor tipice de acolo. Aşa ajungem la biluţele de seminţe, o găselniţă care a devenit tot mai populară, mai ales de când unii omuleţi au popularizat guerilla gardening. Adică însămânţarea pe furiş sau clandestin a unor zone verzi lăsate în paragină. O iniţiativă foarte frumoasă de altfel.

În primăvară am făcut nişte biluţe de seminţe pe care le-am „plantat” în grădina proprie. După ceva vreme, vreau să pun aici părerea mea despre ele. Ca şi concept, e o idee foarte bună pentru plantatul în zone relativ părăsite sau chiar şi în grădina proprie, dar… trebuie să ţinem cont de câteva chestiuni

  • Biluţele de seminţe trebuie să absoarbă apă pentru o perioadă de timp relativ lungă ca să poată să permită seminţelor să germineze. De asemenea, trebuie în acelaşi timp, să se „topească” – adică să se fragmenteze şi să se încorporeze în pământul pe care sunt aşezate. Pentru ca astea să se întâmple, au nevoie de – estimez eu- minim 1 săptămână de vreme ploioasă, posibil mai mult. Aici deja intervine o problemă – clima Japoniei are anotimp ploios, la noi însă e după cum vrea cerul. Eu am prins 2 ploi şi alea amărâte de când am semănat. Deci dacă vrei să ai succes trebuie să le împrăştii într-o perioadă mai bogată în precipitaţii. Dar, dacă le pui prea devreme primăvara (de exemplu când se topeşte zăpada e mai umed) rişti să nu germineze din cauza frigului. Deci e o chestiune de noroc şi potriveală. Anul acesta nu a fost an bun de biluţe în zona mea.
  • Seminţele din biluţe, evident, nu se vor împrăştia pe o suprafaţă mare de pământ când se „topeşte” biluţa. Aşa că densitatea de seminţe pe biluţă nu ar trebui să fie prea mare, că apoi vor fi prea înghesuite plăntuţele unele în altele şi e competiţia prea mare. Pe de altă parte eu cred că germinarea se face într-un procent mai scăzut în biluţe, dar asta e doar o părere nejustificată de ceva concret.
  • Genul de seminţe plantate contează. Nu are rost să pun seminţe de begonie să le împrăştii pe câmp, că sunt prea delicate. Nu are rost să pun sâmburi de cireşe, că nu văd cum ar putea răsări şi creşte în sălbăticie. Nu are rost să pun biluţe pe păşunea vacilor.

Ce aş pune eu acum (mă rog, data viitoare): un amestec de flori rezistente gen amestec pentru grădină, plus seminţe de tufişuri sau arbuşti gen coacăz, porumbar (tufiş care face fructe care se numesc porumbele), soc – dacă astea ar germina de unele singure ar fi superb. Plus o mână de trifoi de umplutură. Dacă ar fi copaci care să nu necesite îngrijiri speciale ale seminţelor pentru a germina (majoritatea din câte ştiu eu necesită una alta – poate scufundate în apa fierbinte ceva vreme, poate trebuie scarificate etc)  aş adăuga şi seminţe din alea. Asta pentru o zonă golaşă, părăsită, pe care am pus ochii deja. Singurul neajuns ar fi oile care mai vin la păşune ocazional şi ar putea face ravagii. Şi iepurii de câmp.

 

One response to “Biluţe de seminţe (seed balls) şi Masanobu Fukuoka

  1. rodica aldea 20 Noiembrie 2011 la 7:18 pm

    poate pt multi bani…hihi…nenea iti trebuie macar 30 ani…!o fi el japonez da tu esti un cacanar.n-ai prins esenta
    Doamne ajuta!si eu ma apuc dar cu incredere si entuziasm …cu oile si iepurii si-mi iau si capre si magari..momentan am pamantul…
    teoretic nu trebuia sa-ti scriu nimic.cinicule ….da sa ai si tu un comentariu

Lasă un răspuns

