Grădiana

Un jurnal al grădinii mele

Ultimele amenajări anul ăsta

Conform planului, am terminat amenajările terenului, cel puţin până în toamnă. Deşi dacă va mai fi să fac ceva cred că în primăvară se va întâmpla. Am o listă de arbuşti/tufe pe care vreau să le adaug, şi plante de care încă nu ştiu cum să fac rost. Plus că planul era pentru 3 straturi movilă, dar un pom (acum l-am identificat ca păr)  este pus chiar pe locul unde ar trebui să vină stratul, aşa că trebuie mutat înainte.  Chestie care se va întâmpla la primăvară, dacă se va întâmpla.

În fine, revenind la subiectul de azi, ce am mai făcut ultima dată:

Am terminat stratul-movilă 2, nume de cod HK2. A ieşit cam de aceleaşi dimensiuni cu stratul 1, poate puţin mai scurt. Ce am făcut diferit faţă de primul strat a fost plantatul. La primul am pus de mână fiecare soi de plantă, separat. Am făcut găurele în pământ, chiar dacă foarte superficiale, şi apoi am acoperit seminţele. Le-am pus deci relativ ordonat. La al doilea, am pus toate seminţele pe care am vrut să le plantez împreună, le-am amestecat bine, apoi le-am împrăştiat cu mâna pe movilă (eu sper că uniform), şi am tras un pic cu mâna peste ele, astfel încât să se amestece un pic cu pământul.

Movilele, terminate, una lângă alta:

Seminţele care au ajuns pe stratul 2:

  • sfeclă roşie – Beta vulgaris var conditiva
  • praz – Allium porrum – bulgaarse reuzen
  • varză de bruxelles – brassica oleracea var gemmifera
  • crăiţe – tagetes patula – 2 plicuri, pentru efectul teoretic anti-dăunători
  • ţelină de peţiol – apium graveolens convar. dulee – de la unguri, asta e printre puţinele plante care îmi doresc să iasă frumos. De restul nu că nu-mi pasă, dar am o atitudine de experimentator: dacă ies bine, bine, dacă nu, nu-i nimic, poate învăţ ceva din eşec.
  • salată – lactuca sativa – de 2 feluri, creaţă (lollo blonda) şi eisberg, luată de pe seminţe.de. Mai mult pentru rolul de acoperit solul.
  • busuioc – ocimum basilicum – mai mult pentru rol de ajutorare, nu-mi fac speranţe că iese ceva fiindcă am văzut ce frumos este cel din solar deja, care are 1 lună avans, sau mai mult, de când l-a pus mama soacră.
  • gulioare albe – brassica oleracea var gongylodes – delikatess white- aceeaşi poveste, trebuiau puse în solar, dar poate totuşi ies măcar atât cât să funcţioneze ca acoperitor de sol.
  • morcovi – cred că de 2 feluri, amsterdam 3 şi posibil yellowstone
  • scorţonera – scorzonera hispanica- de la seminte.de, fiindcă era într-un tabel de plante a lui Sepp Holzer, şi sunt curioasă cum arată şi ce gust are.
  • posibil să fi pus şi pătrunjel de rădăcină, dar nu sunt sigură. Da, de ieri până azi am uitat😦
  • hrişcă, la final, aruncată peste tot, ca polenizator, deşi astea îs rădăcinoase parcă toate.

No bun, cam asta cu HK2.

Am pus în sfârşit lavanda-experiment, pe marginea gazonului, latura dinspre aluni. Seminţele care au stat în congelator mai înspre gard, celelalte mai spre aluni. Sincer, eu cred că nu va ieşi nimic. Dar mă rog, rămâne de văzut.

Am pus un pic de usturoi de frunze (allium tuberosum) pe lângă castan, care pare să fie prins. M-am gândit că poate îl protejează de cine ştie ce goange.

Apoi, un pic de ceapă roşie din seminţe – nici nu ştiam că se poate, credeam că doar din arpagic merge. Tot de pe seminte.de luate, le-am împrăştiat pe HK1. Fiindcă sunt companion bun la ce am pus p-acolo.

Cu asta, am ajuns la ultima structură din grădină: cercul de legume. Iniţial am vrut să fie un cerc în care terenul să aibă un pic de înclinaţie (1%) astfel încât centrul să fie un pic mai jos decât marginile. Astfel ar fi trebuit să am în centru legume mai solicitante de apă, şi pe exterior mai rezistente. Însă am abandonat ideea pentru la anul, pentru că terenul era deja înierbat şi bătucit. Şi fiindcă era înierbat, am procedat astfel:

  • am încercuit cu un gărduleţ de plastic mic
  • am „furcuit” – un fel de săpat cu furca. Adică bagi furca în pământ şi o balansezi faţă-spate, dreapta-stânga. Dacă pământul e bătucit şi cu plante, merge destul de greu. Asta pentru aerisirea solului, în loc de săpat.
  • am acoperit cu ziare – ca mulci, ca să acopăr vegetaţia existentă care ar trebui acum să putrezească şi să se constituie în îngrăşământ.
  • am acoperit cu pământ – 3 sau 4 roabe au ajuns – strat subţire
  • am plantat – un mix de:
    • morcovi – mai multe soiuri: yellowstone, berlikumer 2, parizer (sau aşa ceva, arată ca ridichile).
    • limba mielului – borago officinalis
    • scorţonera, ca pe HK2
    • cicoare – ca o salată roşie, cu gust amărui – scrie pe plic
    • salată eisberg
    • pătrunjel de rădăcină
    • sfeclă roşie
    • mangold
    • câteva boabe de usturoi de frunze
    • posibil câteva boabe de ceapă roşie, dar nu sunt sigură
    • câteva boabe de fasole de tufă – nu le-am pus în cuib, ci câte una. Astea au fost singurele pe care le-am îngropat. Restul au fost împrăştiate pe teren, apoi am tras un pic cu mâna peste ele, să se amestece cu pământul.
  • Am pus mulci. Adică am tăiat cu sapa plantele mai mari de prin grădină – în speţă lucernă, trifoi, păpădie, şi le-am împrăştiat pe teren. După o săptămână am să le iau jos. Acum ar trebui să ajute să ţină umiditate.

Toate astea, în imagini (click pe ea pentru a vedea animaţia):

Acest cerc, pe viitor, va fi rezervat culturilor anuale şi răsadurilor. Mangold-ul e peren, dar mai întâi să văd cum e şi cum se prezintă.

În ultimul rând, am pus rubarbă (rabarbă, revent). În diverse locuri, în grădină. Doamne dă să iasă.

Cu asta, sezonul de plantat pentru mine e încheiat. Mai vin puse nişte răsaduri, săptămâna viitoare cred. Încă nu ştiu ce şi cum. Am impresia că mixurile de seminţe nu sunt prea bune – echilibrate în raportul tipurilor de rădăcini, gradul lor de prietenie (m-am uitat pe unele liste de plante-companion, dar cum unele se contrazic, am făcut după inspiraţie în final.

Lasă un răspuns

