Grădiana

Un jurnal al grădinii mele

Semănături şi un pic de swale

Azi am semănat spirala şi florile de piatră.

Florile de piatră le-am semănat în două moduri. O jumătate din seminţe au fost preparate în biluţe acu’ ceva vreme. Pe acelea le-am distribuit pe pământ, în locuri puţin ferite, ca să nu alunece în jos. Cealaltă jumătate am pus-o în pământ, îngropate, adică semănat în mod clasic.

Apoi am semănat spirala. Am pus următoarele, în ordine de sus în jos:

  • cimbru
  • oregano
  • salvie
  • cimbru (din nou)
  • tarhon
  • coriandru
  • pătrunjel creţ
  • usturoi de frunze (allium tuberosum)
  • muşeţel
  • mentă

Ca procedeu, am făcut un cuib în mulci, apoi am îngropat seminţele cam la 1 cm sub pământ.

Aşa arată cuiburile mele:

Operaţiunea asta a durat foarte puţin. Nu-mi rămâne decât să sper că o să iasă ceva🙂.


Apoi am însemnat locul pentru swale. Swale ăsta e de fapt un şanţ. Şmecheria lui este să îl sapi pe linia de contur al pantei, astfel încât apa, atunci când se adună, să nu aibă unde să se ducă altundeva decât în jos. (adică groapa să nu aibă înclinaţie, să aibă acelaşi nivel peste tot) Mai multe detalii despre principiile swale-urilor se găsesc pe internet. Un site unde m-am uitat eu este ăsta.

Ca să ştii unde să sapi trebuie să însemnezi linia de contur a terenului. Eu nu m-am interesat prea mult de metodologiile posibile, am văzut într-un loc pe net o sculă care în engleză se numeşte A-frame. Un a-frame este o ramă în formă de A, care se poate face foarte uşor.

Eu am cumpărat o şipcă de 3 metri la Baumax. Acolo mi-au tăiat-o gratis în 3: 2 bucăţi de 1,05 şi restul. Fiindcă urma să o transport în maşină, am mai luat o balama, şi 2 colţare. Acasă am înşurubat balamaua şi colţarele pe cele 2 şipci de lungimi egale. Colţarele le-am pus la 50 cm de vârf. Când am ajuns la destinaţie am înşurubat ultima şipcă, cea paralelă cu solul.Rezultatul arată aşa:

Apoi am legat cu o sfoară o piatră de vârful A-ului. Când stă în picioare, arată aşa:

Ca să îl calibrez am procedat cum am citit pe net: am fixat (marcat) locul unde stau picioarele ramei. Am zgâriat locul unde era sfoara pe şipca de jos. Apoi am rotit rama la 180 de grade (adică cu picioarele invers, dar în aceleaşi locuri marcate anterior) şi am notat din nou locul sforii. La jumătatea distanţei dintre cele 2 puncte este locul căutat, indicând că diferenţa de nivel dintre cele 2 puncte corespunzătoare picioarelor ramei este 0. Marcajele mele, făcute cu foarfeca fiindcă am uitat să aduc un creion şi mi-a fost lene să mă duc după el:

Procedura de marcare pe teren e simplă: pun un băţ în pământ, în dreptul unui picior al ramei. Celălalt picior îl plimb în sus şi în jos pe pantă până sfoara se aliniază cu marcajul din mijloc. Când e aliniată, locul unde e piciorul al doilea vine marcat cu alt băţ. Apoi, primul picior vine pus la acest băţ (ultimul plantat) şi se repetă procedura, găsind din nou locul corect pentru piciorul 2 şi deci un nou punct pe contur.

La final, am avut vreo 7-8 beţe plantate, marcând locurile unde va trebui să sap. Dacă deschiderea picioarelor ramei e prea mare (sau dacă sunt schimbări de nivel destul de rapide) mă gândesc că nu strică să fac o măsurătoare dublă; adică după ce am terminat de înfipt un set de beţe să mai parcurg o dată traseul, dar începând de la mijlocul distanţei dintre primele 2 beţe. Aşa aş avea de 2 ori mai mulţi indicatori de nivel şi deci o precizie mai mare.

De săpat însă, am lăsat-o pe data viitoare, că terenul e tare ca piatra acum.

One response to “Semănături şi un pic de swale

  1. Pingback: Am făcut un şanţ (swale) « Grădiana

Lasă un răspuns

