Grădiana

Un jurnal al grădinii mele

Spirala de ierburi sau spirala aromatică (The Herb Spiral) – partea II

Am terminat-o!

Rezultatul final, din 2 unghiuri:

Şi acum, câteva detalii constructive şi greşeli de evitat dacă se înhamă altcineva la aşa ceva:

Data trecută am decis că vreau să desfăşor tăvile cu pietre  pe o suprafaţă mai mare. Aşa că le-am dezgropat şi le-am mutat – chestie de o jumate de oră. Aş zice că acum sunt amplasate pe aproximativ un pic peste o jumătate de cerc. Am  încercat să le modelez astfel încât să curgă apa din una în alta, dar nu ştiu ce am reuşit. Parte mai nasoală e că 3 ţevi de bergman (am pus doar 4 la cele mai de jos din 6 tăvi)  au ajuns îngropate până la urmă, doar ultima din ele ajungând deasupra nivelului solului. S-au  şi înclinat când am adăugat pământ, astfel că au ajuns aproape de zidul de pietre. Nu este însă o tragedie, cred că asta nu va afecta negativ rezultatul final.

Primul lucru pe care l-aş face altfel – aş folosi pietre de forma cărămizilor sau numai pietre – bolovani mari cum se văd câteva în ultima poză. Nu ştiu dacă există aşa ceva, dar să potriveşti 100 de forme care nu se îmbină calumea este o muncă lungă şi frustrantă. Când crezi că ai găsit un echilibru bun, bătătoreşti pământul şi ups! încep să se deplaseze.  Le-am aranjat şi rearanjat de nenumărate ori ca să ajung la o stabilitate de care nu sunt 100% sigură nici acum. Probabil că îmi scapă mie tehnica de construire, că îmi imaginez că trebuie să existe o metodologie mai eficientă în construcţie, că doar în vremurile de mult apuse din pietre îşi făceau ziduri.

De asemenea aş vrea să adaug că mai pe final am rămas fără pietre mari. A trebuit să termin treaba cu piticuţe, care sunt cu atât mai puţin stabile, în vreme ce pietrele frumoase şi mari au rămas îngropate (mă rog, doar câteva, că unde am ştiut că se îngroapă am pus mai urâte, dar mai bine puneam mai mici şi lăsam cele mai mari, chiar şi mai puţin estetice, la exterior).  Di acelaşi motiv am lăsat vârful mai plan, nu la fel de abrupt ca restul traseului. Oricum, în caz că mai am tăria psihică, pot să caut undeva pietre mari şi să le înlocuiesc pe celelalte, operaţie fezabilă. Am înlocuit de câteva ori zone întregi şi nu e deloc imposibil.

Ca şi operaţiune de umplere: am pus câte un strat de pământ, apoi am bătătorit umblând pe spirală – ăsta e momentul când unele pietre îşi fac de cap şi alunecă şi trebuie proptite mai bine sau înlocuite. Apoi adaug din nou un strat de pietre, câteva straturi de pământ, călcat pământul după fiecare strat. Sună foarte simplu şi uşor, dar e destul de solicitant.

La final am udat cu 2 găleţi de apă şi am acoperit cu un strat de mulci de cumpărat – 20 lei un sac de 50 litri.  Ar fi trebuit să iau 2 saci, să las un strat mai gros pe ea. Abia după Paşte voi semăna.

Câteva griji pe care mi le fac:

  • pământul cu care am umplut a fost de pe terenul de vizavi, infestat cu trestie. Sper să moară bucăţile de rădăcină care au ajuns la mine, sub stratul de mulci.
  • o dată cu pământul, am adus şi furnici roşii. Astea pişcă, şi nu vreau să-şi găsească cuib acolo. De fapt nici cele simple nu vreau să muşuroieze în spirală. Ca să nu mai zic că terenul de joacă pentru copii e la doi paşi, şi ăla vreau cumva să ajungă fără furnici. Posibil?
  • pietrele mici de pe ultima curbură a spiralei sunt într-un echilibru destul de precar. Deşi m-am plimbat pe spirală (şi pe alocuri am ţopăit), greutatea mea nu poate substitui tasarea serioasă în timp şi presiunea pământului asupra lor, mai ales dacă vin ceva ploi mari.
  • plantele le voi pune din seminţe, nu din răsad. Fiindcă aştept până în mai cu plantatul, mă tem că nu mai apucă să iasă  în timp util.
  • la baza spiralei am vrut să „montez” un mini-iaz. Am luat chiar şi folia, dar acum stau pe gânduri. Din ce se va alimenta, doar din precipitaţii? Să vin eu cu găleata să-l umplu periodic nu e treabă. N-am avut nici o experienţă cu o asemenea structură şi nu ştiu cum să mă apuc de ea.

Pe final, mi-a venit o idee – cum ar fi dacă între pietrele de pe cercul exterior aş pune nişte căpşuni? Cred că am câteva spaţii suficient de mari în care să încapă o  plăntuţă. Însă nu merge să le transplantez din grădină, trebuie să pun unitatea cea mai mică de rădăcină (stolon?) posibilă care să se prindă şi să-şi caute nutrienţi în interior.

2 responses to “Spirala de ierburi sau spirala aromatică (The Herb Spiral) – partea II

  1. horaplantelor 19 Aprilie 2011 la 11:45 pm

    Te felicit pentru spirala! Chiar arata foarte bine. Eu am renuntat din start sa afac asa ceva pentru ca mi s-a parut mult prea complicat si prea tehnic pentru abilitatile mele. Eu zic sa semeni cu incredere dupa Paste ca o sa aiba timp sa iasa si sa si folosesti ce cultivi acolo. Iar referitor la capsuni cred ca ar arata foarte bine, dar nu cumva in timp vor asupri celelalte plante din spirala?

    • gradiana 20 Aprilie 2011 la 5:46 pm

      Nu cred ca o sa le asupreasca. Ideea era sa folosesc spatiul vertical, pamantul dintre pietrele f mari. Daca se extind inspre interior, e usor cred sa smulg ce apare in spirala si e altceva decat ce trebuie. Plus, cred ca spirala va ramane mulcita tot timpul, macar 1 an, ca sa putrezeasca daca e posibil radacinile de trestie

Lasă un răspuns

