Grădiana

Un jurnal al grădinii mele

Ultima (?) tură de copaci anul ăsta

Mama mea cea dragă a venit în vizită şi mi-a adus nişte pomi. Se pare că la ei au venit ceva ruşi sau moldoveni care au preţuri super-mici faţă de ce e aici şi soiuri variate, din care nu se găsesc în magazine (de exemplu, cireş amar). Acuma eu sper ca pomii să fie ceea ce vânzătorii au spus că sunt; ăsta e singurul dezavantaj când iei din piaţă, că trebuie să crezi omul pe cuvânt. Dar, după cum arătau copăceii, eu zic că sunt ok.Au ajuns la mine în grădină următorii:

  • 1 măr
  • 1 păr
  • 1 prun ringlot

Ăştia 3 au fost greu de identificat care e care, dar nu a prea contat fiindcă oricum veneau puşi în aceeaşi zonă.

  • 1 afin imens, avea minim 1 metru (luat la numai 10 lei, când eu am dat 16 lei pe unul de 20 cm la serele RADP. Să nu zic de cei din magazine, şi mai scumpi, din care unul nu cred că mai învie)
  • 1 castan – cu 5 lei bucata!!

Castanul e tare sensibilos – din câte ştiu creşte doar pe lângă Baia Mare (de fapt Baia Sprie) şi încă într-un loc în ţară, nu ştiu unde. Socrul m-a sfătuit să-l pun într-o zonă cu mult soare, şi mai la deal, dar nu îi dă şanse de supravieţuire prea mari.  L-am pus aşa cum a spus, sper să nu moară. Am citit ulterior că nu le place umiditate mare în sol, aşa că e bine că încă nu am săpat la swale (şanţul de conservare a apei) că ar fi venit deasupra lui în deal. Am să încep swale-ul de după castan în acest caz. Mă gândesc că atunci când va creşte mare va face o umbră mare, pentru că e un copac cu coroana mare, sper să nu încurce. Dar mai este până peste 50 de ani, atunci poate fi tăiat şi o să dea lăstari mici în lateral. Am văzut pe net că aşa fac englezii.

Socul plantat în exterior dă semne de ofilire, mă gândeam eu că nu l-am scos cu rădăcină. Plus că nu a fost udat deloc. Am mai găsit un puiuţ lângă copacul-mumă, care e un copac mort dar peste care ies rămurele de soc noi. L-am mutat şi pe ăla, cred că are o şansă în plus, că am luat sigur un pic de rădăcină.

În plus, a trebuit să mut nişte frăguţe luate mai demult de la baumax cu 6 lei bucata (acuma mi se par scumpe, atunci am zis că e chilipir). Au ajuns deasupra zonei „alpine”. Am un pic de rezerve faţă de ele, sper să nu se extindă aiurea. În plus, ar fi trebuit să pun ceva mulci acolo să nu ajungă fructele pe jos.  Om vedea ce iese.

Ca să fiu sinceră, toate muncile astea (în afară de soc) nu le-am făcut eu nici de data asta, pentru că Elena a decis că nu vrea să stea decât la mine în braţe – sufla iarăşi un vânt crunt şi nu-i place deloc în vânt, nici dacă are protecţie în cărucior. Aşa că din nou munca a căzut pe capul socrilor mei. În plus, ei şi udă acolo în fiecare zi.

Am avut o mare dezamăgire că furtunul subteran de irigaţii prin aspersoare nu poate fi implementat fiindcă presiunea la apă nu este suficientă pe instalaţie. Socrii spun că nici la grădina de lângă casă nu merg aspersoarele supraterane când folosesc şi vecinii din vale apa. Dacă adaug aprox 100 metri până la „Grădiana”, e clar că trebuie să găsesc altă soluţie. Apa de ploaie nu am cum să o colectez la aşa distanţă de casă, şi e exclusă o investiţie aşa scumpă ca o fântână. Chiar şi o pompă de putere mare duce doar 50 metri la presiune mare, şi costă foarte mult. Dacă aş adăuga şi un rezervor de apă, aş ieşi la peste 1500 lei. Încă nu am nici o soluţie la această problemă.

Acum trebuie să mă întorc în teren, să măsor unde am adăugat copacii/plantele şi să refac planul.

2 responses to “Ultima (?) tură de copaci anul ăsta

  1. Shareconomy (aka actionmedia) 18 Aprilie 2011 la 5:51 pm

    Frumoasa treaba ai facut pana acum.
    Felicitari pentru initiativa!
    Legat de apa, nu cred ca sunt asa mari motive de ingrijorare. Cel mai ieftin este sa pastrezi apa in sol. Asta o spune orice permacultor cu experienta. Deci, daca mulcesti bine pomii si plantutele, nu vor suferi de sete.
    Daca mai faci si swaleuri, pe care le casptusesti cu crengute si frunze, mai ai inca un rezervor foarte bun de umiditate.
    Pietrele pe care le-ai adunat pe acolo sunt si ele utile din acest punct de vedere, pentru ca noaptea se racesc si dimineata capteaza umezeala din aer, pe ele.
    La o adica, poti face si un mic iaz, eventual in capatul spialei, dar e musai sa ii asiguri ceva umbra si sa cultivi oarece plante de apa. Nici eu nu stiu care sunt cele mai potrivite plante, inca, dar caut informatii, pentru sa si eu am sapat vreo doua gropi si vreau sa le umplu cu apa si cu plante acvatice.

Lasă un răspuns

