Grădiana

Un jurnal al grădinii mele

Planuri

Prima dată am făcut un plan de acţiune care s-a schimbat de câteva ori; varianta de mai jos e planul numărul 3 sau 4, după ce am plantat primii copaci.

Unul din primele planuriNu trebuie să înţelegeţi nimic din fircălelile mele. Ideea e să se vadă că totuşi, am avut un plan. Bineînţeles că realitatea din teren a schimbat cu mult detaliile. Liniile mari de care ţin cont însă, sunt următoarele:

  • vântul în zonă este foarte puternic. Direcţia din care bate este nord sau vest, sau nord şi vest. Vântul asta ne fură apa de la suprafaţa pământului, care, în consecinţă, face crustă şi se crapă.
  • terenul e în pantă, coboară de la nord spre sud şi de la est la vest.
  • anii precedenţi această bucată de pământ a fost năpădită de trestie (pentru cine nu ştie, trestia are rădăcini care coboară chiar până la 4 metri). Este foarte greu să scapi de ea, mai ales că terenul de lângă rămâne în continuare „infestat” cu trestie.
  • fiindcă lângă teren creşte trestie şi o salcie şi şi-au săpat vecinii fântână, bănuiesc că din punct de vedere hidrologic, stăm bine. Asta nu ne scuteşte totuşi de secetele crunte din vară.
  • iarna şi primăvara devreme, vin căprioarele şi ronţăie copacii. Iepurii de câmp îşi fac şi ei de cap. Adaug şi câinii vecinilor şi ai noştri la lista de atacatori. Copaci plantaţi fără protecţie anii trecuţi au căzut pradă lor.

Ca primă fază, am gândit câteva chestii de bază:

  • să împrejmuiesc terenul, cel puţin la început.
  • să îmi fac o barieră de vânt. Asta pentru mine a însemnat nişte copaci care să crească repejor, să nu fie foarte pretenţioşi, preferabil cu coroana deasă, şi rezistenţi la vânturi puternice.  Ăştia să fie puşi pe laturile nord şi vest.
  • să îmi asigur un pic de umbră în zona centrală, unde vreau să pun băncuţă/gazebo.
  • să îmi pun arbori/plante după sufletul meu – adică să plantez speciile care îmi plac, faţă de care am afinităţi.
  • să am ceva înflorit/înrodit aproape tot timpul anului agricol (exclud iarna şi primăvara devreme, că nu ştiu ce s-ar potrivi atunci în afară de evergreens – cum zic asta în română?)

Ideile astea au condus la o vizită la pepiniera din Dezmir care era cel mai aproape de noi. Am luat de acolo, pentru mine:

  • 2 tei – pentru că miros bine şi pot face ceai din flori
  • 5 salcâmi – pentru protecţie vânt, miros, şi atras albine la polen
  • 6 carpeni – pentru vânt – aştia i-am luat fiindcă am citit pe forumul softpedia că un individ i-a recomandat pentru gard viu. Mi-au rămas pe creier atunci şi în consecinţă, la 5 lei bucata, am acţionat.
  • 2 salcii – pentru că le iubesc🙂. Este copacul meu preferat.(Nu intru în detalii despre amintiri din copilărie, că nu cred că interesează pe nimeni.)
  • 1 trandafir portocaliu – fiindcă i-a lăudat omuleţul care vindea copacii.

Pe lângă astea, am mai rămas cu 3 ienuperi care nu au mai avut loc în faţa terenului de sport şi trebuiau plantaţi undeva. Poate acum e momentul să explic că am o aversiune inexplicabilă dar completă şi puternic înrădăcinată faţă de copăceii Thuja de orice fel. Deci faptul că am permis acestor ienuperi – care sunt la o aruncătură de soi de Thuja – să-şi  facă cuib în grădina mea a fost un act de mare compromis.

Cu astea, am purces la prima lucrare efectivă în câmp… despre care puteţi citi în numărul următor.

One response to “Planuri

  1. horaplantelor 19 Aprilie 2011 la 11:23 pm

    Acum am ajuns pe blog in urma postarii tale de pe softpedia. Fain de tot. Am inceput in acelasi timp. Planul tau arata mai frumos decat al meu. Eu m-am limitat deocamdata la mandala, dar incet am sa mai strecor cateva ceva in spiritul permaculturii si fara sa se sesizeze coproprietarul (tata – gradinar traditional)

Lasă un răspuns

